Az UNESCO és a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 1996-ban fogadta el a pedagógusok jogairól szóló határozatot, így ettől kezdve minden évben június első vasárnapján ünneplik világszerte a pedagógusokat. Fontos nap ez, hiszen tanárnak lenni az egyik legfelelősségteljesebb szakma, mely emberi sorsokat határozhat meg.
Magyarországon 1952 óta ünneplik meg minden évben a pedagógusokat, és 2013 óta, majd’ 20 év után újra, ezen a napon adják át a kiváló tanítói és tanári okleveleket, kitüntetéseket.
Az, hogy mitől jó tanár a tanár, teljesen szubjektív. Van egy alapvető szemlélet a „jó tanár” fogalmáról, de a mai napig kutatják erre a választ. Egy biztos, hogy minden gyereknek mást jelent ez a fogalom. Mindenki életében van olyan pedagógus, akire szívesen emlékszik vissza, mert valamiért jó hatással volt rá. És általában az ő általa tanított tantárgyat jobban is kedveljük, mint az összes többit. Ez persze fordítva is igaz lehet, hogy azért kedveljük azt a tanárt, mert szeretjük az adott tantárgyat. Annyi biztos, hogy az oktatás folyamatában kölcsönös tevékenysége van a tanárnak és a tanulónak egyaránt.
Vegyük például a testnevelő tanárok szerepét. Maga a foglalkozásnév megtévesztő lehet, mintha a testnevelők a tanítványaiknak csak a testi fejlődésével törődnének, pedig ők azok, akik a legkomplexebb nevelést és tanítást adják át a gyerekeknek. A testnevelő tantárgyának oktatási anyaga legfőképpen a sportmozgások megtanítását, az ehhez kapcsolódó készségek elsajátítását és szabályrendszerek ismertetését jelenti, de emellett pedagógiai szerepe is jelentős. A sport élményét és annak szeretetét adja át a diákoknak, amivel előrelendíti a teljes testi és lelki személyiségfejlődésüket. Más tantárgyakkal ellentétben a testnevelés az egyetlen, ahol fizikai és szellemi oktatás is folyik.
Ahhoz persze, hogy ez jól működjön, minden tantárgynak nagy szerepe van, hiszen ezek egymáshoz kapcsolódnak, és ha jól oktatják, akkor nagyon jól tudják egymást erősíteni.
A testnevelő tanároknak nagy szerepe van abban is, hogy egy gyermek milyen sportágat választ majd magának. Általában a testnevelők szakosodnak egy bizonyos sportágra, leginkább arra, amit ők is űznek vagy űztek korábban, és hamar észreveszik, ha egy gyereknek van tehetsége az adott sportághoz. Egy jó tanár pedig azt is látja, ha más sportágban ügyes, és akkor ennek megfelelően tudja elirányítani másik mozgásforma felé. Nagy különbség a testnevelő tanár és az edző között, hogy míg az edzők sportolót nevelnek, ahol az eredmény centrikusság van előtérben, addig a testnevelő tanár sportolni tudó és vágyó fiatalt nevel, akinek egész életében meghatározó szerepe lehet a sportnak, és nem feltétlenül verseny szinten.
Alapvetően a két szegmens nem határolódik el szigorúan egymástól, mivel sok testnevelő tanár edző is egyben, és ahogy a tanár, úgy az edző is nevel. Egy edzőnél is nagyon fontosak a pedagógiai szempontok, hiszen nem minden gyermek születik élsportolónak, és ha nem is válik azzá, más szinteken attól még hosszú távon űzheti az adott sportágat.
Ugyan most a testnevelő tanárok szempontjaira tértünk ki, de minden pedagógus munkája nagyon fontos.
Köszönjük nekik kitartó és megfeszített munkájukat, különös tekintettel az elmúlt időszak okozta kihívásokra, és köszönjük, hogy példamutatásukkal hozzájárulnak a jövő nemzedékének értékteremtéséhez.
Forrás – Bíróné Nagy Edit: Sportpedagógia