6 érdekes tény az alvás és az edzés összefüggéséről

  •  
  •  
  •  
  •  

Mindenki tudja, hogy aludni egészséges, ahogyan sportolni is. De mi köze a kettőnek egymáshoz? Sokkal több, mint gondolnád. Ha eleget alszol, az például a sportteljesítményeden bizonyíthatóan meglátszik – az alváshiány pedig alááshatja azt. Lássuk, mit tehet még egy jó durmolás azért, hogy sikeres legyél a sportban!

  1. Kutatások szerint a koránkelők, azaz a pacsirták teljesítménye délben tetőzik, míg a későn kelőké, vagyis a baglyoké 20:00 óra körül.

  2. Az alváshiány a szellemi mellett a fizikai teljesítményedet is csökkenti, ráadásul növeli a sérülések veszélyét. Ha sokáig nem alszol eleget, akkor a szíved és az érrendszered kevésbé lesz állóképes, ami főleg a kardiómozgásokban akadályoz.

  3. Ha rendszeresen eleget alszol, akkor viszont több területen is csúcsra járathatod a sportteljesítményedet, sok más mellett azért, mert alvás közben regenerálódnak és nőnek az izmaid. Többek között gyorsabb leszel, koordináltabb lesz a mozgásod, éberebbé és fókuszáltabbá válsz, nő a reakcióidőd, és robbanékonyabb is leszel, ami a gyorsasági sportágaknál kulcskérdés.

  4. Akik az esti helyett a reggeli edzést választják, általában jobban alszanak. Utóbbiak ugyanis jóval hosszabb időt töltenek az alvás legpihentetőbb szakaszában. Ha mégis este tudsz csak sportolni, akkor utána lehetőleg teljen el minimum 4 óra az ágyba bújásig.

  5. Mély alvás közben növekedési hormonok szabadulnak fel, amelyek segítik az izmaid fejlődését.

  6. Az alvás a tanulást is hatékonyabbá teszi, mert ilyenkor ülepednek le és épülnek be az új ismeretek. Ezért ha éppen egy új sportot vagy koreográfiát tanulsz, és alszol rá egyet, akkor később jobban fog menni. Tulajdonképpen alvás közben tanulod meg igazán.