•  
  •  
  •  
  •  

Neked mi jut eszedbe a birkózás hallatán? Lila foltok? Csak férfiak űzhetik? Most eloszlatjuk a sötét felhőket a birkózás feje fölött és a cikk végére érve, remélem, mindenki megfontolja, hogy szeptember 13-14-én a Nagy Sportágválasztón kipróbálja magát az adott sportágban.

A birkózás az idők során olyan nagy sportolókat állított maga mellé, mint Weisz Richárd, Varga János, Hegedűs Csaba, Kocsis Ferenc, Sastin Marianna, Barka és Szabó Emese, mind-mind olyan eredményeket értek el életük során, amitől az egész világ megismerte a nevüket.

A sportággal kapcsolatos kérdéseimet Illés Gergely, a BVSC Birkózás Szakosztály, utánpótlás vezetőedzője válaszolta meg.

„Habár egy ősi férfi sportág, most már a 2000-ben született lányoknak is van lehetősége gyakorolni a birkózást. Egészen kicsi, 3-4 éves kortól be lehet vezetni a gyerekek életébe ezt a sportot, játékos gyakorlatokkal. Az edzés elkezdésére az ideális kor az 5-8 éves kor, azonban 8-10 éves korban sem késő elkezdeni, hiszen a sikerek behozhatják a pár év lemaradást.”

Az edzések számára és hosszára érdemes figyelni, amennyiben a versenyzés a cél a jövőben. „Ovis kortól heti 2, 1 órás edzés szükséges, átalános iskolától az edzések száma a 3-4-re növekszik, amelyek másfél óra hosszát vesznek igénybe. A gimnáziumba lépve ez a szám eléri a heti 7 edzést, amelyek kettő órásak. Az edzések tematikája is változó. A technikai és gyakorlati edzések mellett, ahol a fogásokat elsajátítják, gyakorolják, szükséges az akrobatikus elemek beemelése és az erősítés is. A költségeket tekintve nem számít anyagilag elszállt sportnak. Az edzésekre mindössze egy tornacipő és egy tornamez szükséges, emellett a havi tagdíj, ami minden sportiskolánál változó.”

De mi az, ami a kitartás mellet igazán fontos még a sportolónak? Mi lehet motiváló a birkózásban? Milyen pozitív hatása lehet azokra, akik elkezdik?

„Nagyon fontos a biztos, támogató családi háttér. 80-90% -ban, aki elkezdi a birkózást, ott is marad. De miért? Mert egy kontaktsportág. Szükség van egy társra, akivel lehet gyakorolni, ennek hiányában nem lehet fejlődni, ezért tisztelet alakul ki a sportolók között és sok esetben barátság is. Pozitívum még, hogy fejleszti a koordinációs képességeket, állóképességet és segíti a figyelem és az összpontosítás kialakulását. Emellett a komfortzónából való kilépés önismeretet nyújt a sportolók számára.”

Egy bizonyos lelki kiállás szükséges, de nem egy példa alapján, akár sérült gyermekek is bátran elkezdhetik a sportágat. Így bátran mondható, hogy nemtől, súlytól és személyiségtől függetlenül, bárkinek ajánlott a birkózás.