Hozd a legjobb formád kánikulában is!

  •  
  •  
  •  
  •  

Az egész évben űzhető szabadtéri szabadidős vagy versenysportok nem mindig kompatibilisek az időjárással.

Ilyenkor is egészséges a sport?

Sportimádóként vallom: igen, HA alkalmazkodsz hozzá!

A hőségben való sportolás kockázatainak minimalizálására szeretnék ötleteket adni.

  1. Válassz hűvös napszakot az edzéshez
  2. Válassz árnyas, erdős helyszínt
  3. Vedd számításba a sportágad fedett pályás alternatíváit – futópad, spinning, stb.

(Mentálisan, lelkileg és fizikailag is hatékonyabb egy teremedzés, mint egy kihagyott edzés, vagy egy sokkal alacsonyabb hatásfokkal végzett szabadtéri edzés.)

Ha verseny van, nincs apelláta! A testet hűteni és védeni kell!

  1. A ruházatod legyen lehetőleg fényt visszaverő:
    • viselj fehér sportruházatot
    • légáteresztő anyagút
    • nagymértékben fedje a tested
    • viselj fehér sapkát, lehetőleg sildest (hogy védje az arcot) és tarkóvédőst
    • futóknál elterjedt a fehér karvédő viselete, mely a hűtésben is fontos szerepet játszhat, mint jégkockatartó 😉
  1. Hűtsd magad azokon a pontokon, ahol legnagyobb a hő leadás –ahol lázat is csillapítasz:
    • jég a sapka alá
    • lányoknak jég a topba
    • jég a karmelegítőbe
    • és van egy „sufnituningos”, jól bevált módszerem: jégtartó sál készítése. (Érdeklődés esetén kommentbe írok róla bővebben 🙂 
    • esetleg nedves – nem túl szoros – csuklópántok, homlokpánt
    • nedves sportruházat
    • FIGYELEM! A „vizes ruhás” sportolás esetén fokozott a kidörzsölődés veszélye!
  1. A test hűtése és hidratálása belülről:
    • edzés előtti napokban, órában és az utána lévő időszakban is figyelj a fokozott hidratációra
    • ennek tükrében tervezd meg a frissítésed: vigyél magaddal folyadékot vagy válassz olyan útvonalat ahol kék kút, vagy büfé rendelkezésre áll 😉
    • fogyassz hideg ételeket, italokat, gondold át ennek lehetőségeit: hűtőtáska, előző este kulacsban lefagyasztott víz, stb.
  1. A teljesítményeddel kapcsolatos elvárásodnál vedd figyelembe a hőség szervezetedre gyakorolt hatását!
    • feladatos edzéseid gondold újra
    • egészséged érdekében érzéseidre hagyatkozz egyéb mérhető értékekkel szemben
    • tudd, hogy ez a fajta „természet erőivel való edzés”, felülírhat minden megszokottat
  1. „Utójáték.” Edzés, verseny végeztével add vissza a testednek azt, amit ő adott, s azt is amit megelőlegezett neked!
    • kalóriát
    • folyadékot
    • vitaminokat és ásványi anyagokat
    • pihenést
    • és a legfontosabb: megerősítést és megbecsülést, hogy mennyire vagány vagy: Megcsináltad!