•  
  •  

Beköszöntött a nyár, ami végre a hőmérsékleten is érzékelhető. Ilyenkor sokan a vízpartokon, strandokon keresnek menedéket a hőség elől, de ha inkább kerülnénk a napsugarakat, akkor egy hegyi vagy erdei túra is kiváló választás lehet. A fák árnyékában és a magasabban fekvő pontokon jó pár fokkal hűvösebb a levegő, így ha a meleg ellenére sportolni, mozogni szeretnénk, erről sem kell lemondanunk. 

Minden évszakban más-más eszközökre van szükség a szabadtéri sportoláshoz, most nézzük, mit vigyünk magunkkal egy nyári túrázáshoz. Mint minden szabadtéri sportnál, a legfontosabb az időjárás figyelembe vétele. Elsőként járjunk utána, milyen időre számíthatunk aznap, amikor túrázni indulunk, és ehhez mérten készítsük össze a felszerelést és válasszuk meg a megfelelő ruházatot.

A közeli hegyekben és erdőkben ugyan hűvösebb az idő, de ha csak nem több ezer méter magasba készülünk kirándulni, nem szükséges meleg ruhát is magunkkal vinni. Nyári túrákhoz érdemes jól szellőző, gyorsan száradó ruhát választani. A legalkalmasabb a technikai ruházat, ami nem pamutból, hanem műszálas anyagból készül, mert előbbi nehézzé tud válni a nedvességtől és lassan is szárad. Érdemes rövidnadrágot választani, de manapság már léteznek olyan speciális hosszú ruházatok, amelyek jobban hűtik a testet, mint amikor csak kevés ruha fedi a testet.

A hátizsák viselése is növelheti a hőérzetet, így ebből is olyan fajtát érdemes választani, amely szellőző rendszerű, vagy esetleg a derekunkon tudjuk viselni. Ami az összes ruhadarab közül a legfontosabb, az a megfelelő cipő. Mindenképp túrázáshoz alkalmas, lehetőleg vízálló és magasított szárú cipőt viseljünk, ami tartja a bokát és véd attól, hogy tüske vagy akár kullancs kerüljön a cipőbe. A túra útvonalak vezethetnek naposabb részeken is, így a fej védelméről sem szabad megfeledkezni. Egy sapka vagy kendő mindenképp legyen a táskában, de azoknak, akik jobban izzadnak, fejpánt viselése is ajánlott, hogy az izzadtság ne kerüljön a szembe, mert az csípni fog és rontja a látási viszonyokat. Nyáron sokszor előfordulhatnak kisebb-nagyobb záporok, zivatarok, akár váratlanul is, ezért esőkabát mindig legyen bekészítve a táskába. Ruházatból érdemes egy váltást is magunkkal vinni, ha esetleg vizesek vagy sarasak lennék a túra során, mert akkor azt az autóhoz érve át lehet cserélni hazaindulás előtt.

A túra során eszközként szükségünk lehet még egy túrabotra is, ami segít a nehezebb terepeken, hogy biztonságosan közlekedhessünk. Megteszi egy erdőben talált bot is, de manapság már kapni kifejezetten erre a célra gyártott túrabotokat, melyek speciális kialakításuknak köszönhetően alkalmasabbak erre a célra az erdőben talált társaiknál.

Ha megvan a megfelelő ruházat és beszereztük az egyéb eszközöket is, akkor, amit ennél is fontosabb összekészíteni, az a folyadékpótlás és étkezés. A nagyobb igénybevételű mozgásoknál a kellő hidratálás elengedhetetlen. Ehhez sok vízre van szükségünk, ami alapvetően is fontos a nyári melegben. Azonban ilyenkor nem csak folyadék, hanem az elvesztett ásványi anyagok, vitaminok pótlása is szükséges szénhidrát bevitelével. Ez szinten tartja és növeli a teljesítőképességet, melyet izotóniás italok fogyasztásával érhetünk el.

A túra hosszától függetlenül az étkezésre is nagy hangsúlyt kell fektetni. Mivel testmozgásról van szó, mielőtt útnak indulunk, egy kiadós reggeli vagy korai ebéd elfogyasztása mindenképp szükséges. A túra alatt is fontos pótolni az elvesztett szénhidrátokat, zsírt és fehérjét, függően a túra hosszától és nehézségétől. Egy rövidebb, inkább szabadidős túránál elég lehet pár szendvics, gyümölcs, esetleg valamilyen energiaszelet, de egy hosszabb teljesítménytúra alatt komolyabb felkészültség kell. Ezekhez vannak már speciális, úgynevezett technikai ételek, azaz gélek, protein készítmények vagy a nagy energiát adó shot-ok.

Fontos, hogy az időjárásnak megfelelő ételeket vigyünk magunkkal, melyek bírják a meleget, nem vesztenek nagyon az állagukból és nem romlandóak.

Nem utolsó sorban bőrünk védelmére is nagy hangsúlyt kell fektetni. Érdemes napvédő krémmel bekenni a szabadon lévő bőrfelületet, főleg az arcot és a vállakat, de ami nagyon fontos, a kullancsok és szúnyogok elleni spray vagy krém használata. E nélkül erdős területre nem szabad elindulni, és mindig vizsgáljuk át magunkat a nap végén, különösen a hajlatok környékén.

Ahhoz, hogy a túrázás jó élmény legyen, fontos a kellő felkészültség és hogy tudjuk, milyen a teherbírásunk. Egy jól megválasztott útvonal, kellő táplálék és megfelelő felszerelés esetén biztos, hogy pozitív élmény lesz és máskor is szívesen választjuk majd ezt a programot akár a nyári melegekben is.

FIGYELEM! A Nagy Sportágválasztó - A SPORT NAPJAI rendezvénynév VÉDJEGYOLTALOM alatt áll. A rendezvénynév részbeni vagy egészbeni jogosulatlan használója védjegybitorlási vétséget követ el!