Ha nem megy a rendszeres edzés, csináld rendszertelenül!

  •  
  •  

„Bármennyire is akarom, képtelen vagyok rendszeresen edzeni, annyira sűrűek és kiszámíthatatlanok a napjaim…” – van az az élethelyzet, amikor ez a mondat tényleg nem kifogás, hanem a rögvalóság. De semmi gond: alkalmanként mozogni sokkal egészségesebb, mint teljesen lemondani róla, úgyhogy ne add fel! Van viszont pár dolog, amire az alkalmi sportolásnál érdemes odafigyelni, hogy tényleg az egészségedet és a jó közérzetedet szolgálja.

Mindent vagy semmit?

Mivel az időzavar nem új jelenség, ezért természetesen az alternatív módon beosztott edzéseknek is van létjogosultsága, és erre már a kutatók is felfigyeltek. Nem feltétlenül van számottevő különbség például a fejlődést tekintve aközött, hogy mondjuk a két hétvégi nap alatt nyomsz-e le több óra edzést, vagy a héten elszórva sportolsz ugyanennyit. Lehet nyugodtan életforma az, hogy te „hétvégi harcos” vagy, és a szombat-vasárnapot tolod meg edzésügyben, ha máshogy nem megy. De ugyanígy van értelme annak is, ha puzzle-szerűen, 10-10 percekből rakod össze a napi edzéseidet mondjuk egy félórányi sportolássá, amikor éppen tudod. 

Az idővel zsonglőrködhetsz úgy is, hogy rövidebb ideig tartó, de nagyobb intenzitású edzéseket választasz, pl. a HIIT-et, vagy olyan komplex mozgásformára voksolsz, ahol mindig több izomcsoport mozog egyszerre. 

Az viszont fontos, hogy lehetőleg tervezz előre. Erre persze mondhatod, hogy dehát éppen az a probléma, hogy ez nem megy… De nem is arra gondolunk, hogy egy hónapra előre foglalj időpontokat az edzőteremben. Sokkal inkább arra, hogy legyél ugrásra kész, amikor hirtelen felszabadul egy kis időd, és ne akkor kezdj filózni hosszasan, hogy mit kellene mozogni és hol, mert ezzel értékes percek és órák mehetnek el. Döntsd el előre, hogy ebben a helyzetben milyen sporto(ka)t fogsz majd választani, és hová mész ha pedig itt az idő, akkor hajrá!

Vigyázz magadra!

Ha csak hébe-hóba van lehetőséged sportolni, akkor nyilván mindent ki szeretnél zárni, ami azt a kevés sportot is szabotálhatná az életedből, vagy esetleg elvenné a kedvedet ilyenkor a mozgástól. A sérülés, az izomláz, a dehidratáltság pedig tipikusan ilyen. Soroljuk, mire figyelj, hogy ne fuss bele egyikbe se:

  • Neked tilos elbliccelni a bemelegítést és a nyújtást! Az alkalmi sportolók izmai és ízületei ugyanis sokkal sérülékenyebbek, mint a rendszeresen mozgóké, hiszen nincsenek edzésben. Ha alaposan bemelegítesz és levezetés után nem felejtesz el nyújtani sem, akkor viszont megelőzheted a sérüléseket. Ezzel egyébként sokat tehetsz azért is, hogy az edzés másnapján ne bádogemberként ébredj, és ne vegye el örökre a kedvedet a sporttól egy fájdalmas izomláz. Ha netán mozgás után még van rá lehetőséged, akkor egy kis extra stretchinget, masszázst vagy szaunát is bevethetsz az izmaid lelazítására.
  • Legyen védőfelszerelésed! Ami szintén a fokozott sérülékenység miatt fontos. Gondolunk itt például a sisakra bringázásnál, vagy egy komolyabb futócipőre, ami megvédi a lábadat. De a fényvédőt se hagyd otthon, ha mondjuk több órára kajakozni indulsz. Hideg időben dettó: ha sokat vagy kint, akkor legyél az időjáráshoz öltözve, rétegesen.
  • Igyál, igyál, igyál! Merthogy jobban fogsz izzadni, mint a sport szempontjából passzívabb napokon, az elvesztett folyadékot pedig vissza kell pótolni, de ez könnyen elfelejtődhet, ha nem vagy hozzászokva. Sok kocasportolóval előfordul, hogy amikor végre beszabadulnak egy edzőterembe vagy sportpályára, akkor tényleg ki akarnak maxolni mindent, és nagyon odateszik magukat – nekik még annál is többet kell kortyolgatni.
  • Válassz kímélő sportágakat, vagy készülj rá kicsit a mozgásra! Ha tényleg nagyon ritkán sportolsz, akkor szintén önvédelmi szempontból jobb, ha nem egy hirtelen, erőteljes mozdulatokkal járó sportot választasz, hanem mondjuk úszol vagy jógázol. Hogyha mégis dinamikusabb sportokra vágysz, mint például a már említett időgazdaságos HIIT tréningre, akkor az inaktív időszakaidban kicsit érdemes rákészülnöd. Már annyi is elég lehet, ha nem tespedsz el teljesen, hanem néha lépcsőzöl liftezés helyett vagy sétával váltod ki az autózást/buszoszást. Ez egészen minimálisan, de mégis kicsit kondiban tart. Amikor pedig tényleg minden kötél szakad, és valóban semmi időd nincs, akkor akár az ilyen kis trükkök is beválhatnak kvázi edzésként, ha van belőlük elég. A lényeg, hogy fejben sose engedd el a mozgásra való törekvést, mert akkor a kínálkozó lehetőségeket is könnyebben észreveszed.
FIGYELEM! A Nagy Sportágválasztó - A SPORT NAPJAI rendezvénynév VÉDJEGYOLTALOM alatt áll. A rendezvénynév részbeni vagy egészbeni jogosulatlan használója védjegybitorlási vétséget követ el!