Tippek családoknak karantén idején, avagy így vészeljük át gyerekekkel a bezártságot

  •  
  •  

Egész Európában, így hazánkban is tombol a koronavírus-járvány, amely megfékezésére a kormányok egyre szigorúbb intézkedéseket vezetnek be. Sorra zárnak be az üzletek, nincs tanítás, és a sportesemények is elmaradnak a következő időszakban – a szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségei tehát igencsak korlátozottak, főleg a családok számára. Az alábbi cikkünkben összegyűjtöttünk öt hasznos tanácsot, amelyek segítségével könnyebben átvészelhetjük gyerekekkel is az előttünk álló ingerszegény heteket.

Itthon még nem rendelték el a lakóhelyünk elhagyásának tilalmát, azonban a járvány megfékezésének leghatékonyabb módja kétségkívül az, ha otthon maradunk, amennyiben megtehetjük. Mivel töltsük el ebben az esetben az időt úgy, hogy a gyerekek se unatkozzanak? Milyen praktikus ötleteket, tanácsokat javasolt megfogadni ilyenkor? Hogyan kössük le a gyerek figyelmét játékosan, és bírjuk mozgásra a bezártság ellenére is? Ezekre kerestük, és gyűjtöttük össze a válaszokat.

1. Példamutatás

Első és egyben legfontosabb tanács: mutassunk jó példát a gyermekeinknek. Ha azt látja otthon a gyerek, hogy apa és anya is a könyökébe tüsszent, összeszedi és kidobja maga után a használt papírzsebkendőt, kiviszi a szemetet, gyakran szellőztet, és még gyakrabban mos kezet, valószínűleg számára is természetesek lesznek ezek a szokások.

2. Kommunikáció

A jelenlegi krízishelyzet, a sok-sok négy fal között eltöltött óra bizony a kedélyállapotunkra is hatással van, amely a gyermekeinkre is kihathat. Éppen ezért kiemelten fontos lehet az otthon érintett témák során minél ritkábban szóba hozni a járványt és az azzal kapcsolatos híreket: ide tartozik az is, hogy a televízióban se szóljon egész nap a járványhelyzettel foglalkozó hírműsor… Természetesen, a leglényegesebb döntéseket, rendeleteket nem kell és nem is szabad figyelmen kívül hagyni, de igyekezzünk a gyermekeink jelenlétében nem csak és kizárólag ezzel foglalkozni. Beszélgessünk velük a hobbijukról, a kedvenc könyvükről vagy egy korábbi nyaralásról, akár fényképek nézegetésével is felelevenítve az emlékeket. Ne feledjük, ez a helyzet kitűnő alkalmat biztosít arra, hogy kicsit együtt lehessen a család, és kizökkenjen a hétköznapok mókuskerekéből.

3. Napirend

Ahogy számunkra, úgy gyermekeink számára is meghatározó a kiegyensúlyozott életvitel szempontjából egy kiszámítható, stabil napirend – ilyenkor, a „szobafogság” idején is. Ahogy az első pontban, így itt is kiemelt jelentőséggel bír a pozitív példa: ha mi is időben felkelünk reggelente és hasznossá tesszük magunkat, úgy a gyermekünk sem fog sokáig lustálkodni. A családunk valamennyi tagjának legyenek kötelező tevékenységei: ki a home office során elvégzett munka, ki az online tanulás, ki pedig otthoni tevékenységek révén, a lényeg, hogy mindenkinek legyen egy-egy jól behatárolható kötelezettsége, és próbáljon kialakítani egy bevált napi rutint, amelyet mindennap követhet.

4. Hasznos tevékenységek

A kötelező feladatokon túl (felnőtteknek munka, gyermekeknek tanulás) törekedjünk arra, hogy a szabadidőnket minél hasznosabb tevékenységek végzésével töltsük. Most van időnk elolvasni egy izgalmas könyvet, este a családdal közösen megnézni egy jó filmet, esetleg vacsorára sütni egy hatalmas családi pizzát, vagy napközben többször is megsétáltatni a kutyát. A lényeg, hogy ne úgy teljenek el a napjaink, heteink, hogy haszontalannak érezzük magunkat. A hétvégék például ragyogó alkalmat kínálnak egy nagytakarításra, amelybe nyugodtan be lehet vonni gyermekeinket is, kisebb-nagyobb feladatok rájuk bízásával, életkortól függően. Tipp: ha még jutalmat is kapnak utána, még lelkesebbek lesznek. 🙂

5. Sport és kikapcsolódás

Nem mi lennénk a Nagy Sportágválasztó, ha épp az aktív szabadidős programokat hagynánk ki a cikkből… Bezártság ide vagy oda, a gyerekek mozgásigénye nem csökken, amelyet mindenképpen „orvosolni kell”. A kisebb gyerekekkel lehet akár bújócskázni is otthon, vagy ha olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy kertünk is van, az ugrókötelezés is opció lehet.  A nagyobbakkal már lehet egyszerű erősítő gyakorlatokat végezni, játékos formában. Néhány felülésnek vagy fekvőtámasznak pedig még a tornatanár is örülni fog. 🙂

Amíg nincs hivatalosan elrendelve a kijárási tilalom, nyugodtan kerékpározzunk vagy túrázzunk egy nagyot a családdal, de mindenképp tervezzük meg alaposan az útvonalunkat, hogy elkerüljük a zsúfolt, népszerű célpontokat. Ne feledjük, a plázák és mozik bezárnak, a természet kapui azonban folyamatosan nyitva állnak előttünk – használjuk ki, amíg lehet!

FIGYELEM! A Nagy Sportágválasztó - A SPORT NAPJAI rendezvénynév VÉDJEGYOLTALOM alatt áll. A rendezvénynév részbeni vagy egészbeni jogosulatlan használója védjegybitorlási vétséget követ el!