Futás kánikulában – veszélyek és javallatok

  •  
  •  
Forrás: futasrolnoknek.hu

Nemrég írtunk arról, hogy mire kell nagyon odafigyelni, ha a nyári hőségben sem akarjuk kihagyni a napi mozgást, de most kifejezetten a kánikulában való futás sajátosságainak jártunk utána. Sokakat visszatart a nyári meleg attól, hogy futni induljanak, mert inkább a tavaszi vagy az őszi időszakban szeretnek sportolni, amikor a hőmérséklet jóval ideálisabb. Azonban aki rendszeresen sportol, vagy esetleg egy őszi versenyre szeretne felkészülni, pár alapvető szabályt be kell tartania, hogy ne legyen rosszullét a vége.

ÁLLÓKÉPESSÉG ÉS FOLYADÉKPÓTLÁS

Az időjárás nyáron sokszor extrém meleg hőmérsékleteket produkál, amikor kimenni az utcára is meggondolandó, nem hogy futni indulni. Azonban kellő felkészültséggel és odafigyeléssel ez sem okozhat gondot. A nyári meleghez való hozzászokás minden szervezetnek megterhelő, van, akinek rövidebb, van, akinek hosszabb ideig tart, de nagyjából 7-10 nap, amíg az alkalmazkodás kialakul. Ilyenkor az állóképesség is csökken, ami befolyásolja a teljesítményt. Fontos, hogy ne a legnagyobb kánikulában akarjunk egyéni csúcsot futni, mert ez valószínűleg nem fog sikerülni.

A szervezet ilyenkor hamarabb elfárad, rövidebb idő alatt sokkal több energiát veszít. Ezért fontos, hogy a nagy melegben futás közben is folyamatosan pótoljuk az elvesztett folyadékot és sómennyiséget, mert ez kiszáradáshoz, görcsökhöz és keringési zavarokhoz vezethet. Az, hogy ez kinél mikor jelentkezik, nagyban függ az edzettségtől, egészségi állapottól és a testalkattól is. Azok, akiknek egészséges a keringési rendszere, nincs túlsúlyuk és rendszeresen sportolnak, jobban tud alkalmazkodni a szervezete, mint a túlsúlyos és edzetlenebb embereké.

RUHÁZAT

A folyamatos folyadékpótlás mellett, amire még mindenkinek figyelnie kell, az a megfelelő ruházat megválasztása. Érdemes a pamutpóló és nadrág helyett inkább a légáteresztő, technikai anyagú ruházatot választani. Ezek elvezetik a nedvességet is, megakadályozva a ruha elnehezülését és tapadását. A lengébb, könnyedebb fazonok ilyenkor sokkal jobb választásnak bizonyulnak.

Célszerű az árnyékosabb útvonalakat keresni ilyenkor, de a napsugarak ellen mindenképp sapkát vagy kendőt érdemes viselni, azt is bevizezve, hogy folyamatos hűtést biztosítson.

A napsugarak ellen emellett fontos a fényvédő termékek használata is, hogy elkerüljük a napégést.

NAPSZAK

Amennyiben lehetőség van rá, érdemes a kora reggeli órákat választani a futás megkezdéséhez, mert ekkor még nem olyan erősek a napsugarak, mint a nap többi részében. Ez azoknak nehezebb lehet, akik inkább délután-este felé szeretnek edzeni. Nekik érdemes a kora esti órákat választani, bár tartós melegben még ilyenkor is fülledt és forró lehet a levegő, de a nap már nem éget annyira, mint délután. Akik csak napközben tudják beiktatni az aznapi futást, azok inkább erdős, fás részeket válasszanak útvonalnak, mert itt pár fokkal akár hűvösebb is lehet, és a lombok felfogják a nap sugarait, így az nem éri közvetlenül a bőrünket.

Fontos tehát, hogy betartsuk az alapvető szabályokat, ha kánikulában indulunk neki a futásnak, de ha ezt megtesszük, akkor akár még profitálhatunk is belőle. Melegben a szervezet jobban továbbítja a vért a bőr felé, ezzel növelve a test hűtőképességét. Így a szervezet megtanulja szabályozni a maghőmérsékletet, melynek segítségével, idővel kevésbé lesz fárasztó a melegben való futás. Ezáltal hűvösebb időben sokkal jobb teljesítményre lehetünk képesek.

FIGYELEM! A Nagy Sportágválasztó - A SPORT NAPJAI rendezvénynév VÉDJEGYOLTALOM alatt áll. A rendezvénynév részbeni vagy egészbeni jogosulatlan használója védjegybitorlási vétséget követ el!