•  
  •  

Azoknak, akik párhuzamosan követik figyelemmel oldalunkat az Ötpróba honlapjával, ismerős lehet a téma. A #ötpróbávalotthon kihívásunk alkalmával már adtunk ízelítőt egy futóiskola gyakorlatból, most pedig egy szakértő kalauzol el Bennünket a futóiskolák világába.

A CoffeeRUN Egyesület alapítóját, a közösségben csak „Momma” becenévre hallgató, Marton-Mlecsenkov Évát kerestük meg és kértük, ismertesse meg Velünk az alapokat, magyarázza el mi is az a futóiskola, illetve miért hasznos ez a fajta futótevékenység.

„Ecsedi Zsuzsi múlt heti #ötpróbávalotthon bejegyzését szeretném sportszakmai oldalról is megerősíteni.” – kezdte mondanivalóját Évi.

„A futóiskolai gyakorlatok az iskolai testnevelés nagyon fontos eszközei, de a szabadidősportba felnőttként bekapcsolódó futók számára is elengedhetetlen edzéstípus. A futóiskolák, az un. indirekt gyorsaságfejlesztő módszerek közé sorolhatóak, ahol a koordináció-, a frekvencia fejlesztése és a technika tanulási folyamatai valósulnak meg. Ne tévesszük össze a futófeladatokkal, amelyek viszont a direkt gyorsaságfejlesztési módszerek közé sorolhatóak. A futófeladatok abban különböznek a futóiskolai gyakorlatoktól, hogy ezekben a feladatokban nem csupán a koordináción, a technikán és a lépésfrekvencián keresztül fejlesztjük a futást, hanem olyan különböző feladatokkal, amelyek a futás iramát, sebességének módosulásait, a lépésfrekvencia és a lépéshosszok változtatását, a légvételt stb. szolgálják.”

Forrás: Mona Munn (https://www.facebook.com/mona.munn.9)

Hogyan kezdjünk neki a futóiskolai gyakorlatoknak? Mik a legfontosabb alaptételek, melyeket be kell tartanunk a feladatok helyes előkészítéséhez, majd elvégzéséhez?

„A futóiskolai gyakorlatok elkezdése előtt nagyon fontos feladat a helyes testtartás és a karmunka megfelelő előkészítése. A futóiskolai gyakorlatokat először mindig helyben végezzük el, így a nagyobb hibák könnyen kiszűrhetőek és javíthatóak. Ha a futást már jó helyzetben és technikával kezdjük el, az fél siker, mert ebből már sokkal könnyebb a megfelelő haladás közbeni technikai feladatok végrehajtása. A gyakorlatokat először lassú haladással és alacsony frekvenciával kell gyakorolni (lehet járás is), majd fokozatosan gyorsuló ritmusban végezzük a gyakorlatokat (fokozószerűen). Ezt a fokozatot felgyorsulásból egy optimális frekvencián és lépéshosszon megtartott szakasz követ (repülőszerűen). Legvégül a frekvencia és a lépéshossz váltakoztatott végrehajtásai következzenek. Ezeket a fokozatokat minden újonnan tanulandó futóiskolai gyakorlat során ajánlott a felsorolt módon gyakorolni.”

Első leckének, mint elméleti tudás és a gyakorlat előkészítése, ez kiválóan megfelelhet. Adunk is egy kis időt a fentebbiek megemésztésére, memorizálására, majd a következő részben jön a gyakorlati szakasz, az alapelemek és feladatok elsajátításának megfelelő technikája, annak szabályai.

FIGYELEM! A Nagy Sportágválasztó - A SPORT NAPJAI rendezvénynév VÉDJEGYOLTALOM alatt áll. A rendezvénynév részbeni vagy egészbeni jogosulatlan használója védjegybitorlási vétséget követ el!